Friday, June 23, 2006

Panduan Profesional Untuk Bekerja Di Rumah Dengan Anak-anak

Assalamualaikum dan salam sejahtera,

Hari ini saya akan berkongsi dengan anda satu artikel yang boleh dijadikan panduan untuk surirumah yang bekerja di rumah (seperti saya). Harap ia juga akan dapat memberikan manfaat kepada anda juga.

Salam sukses!
Asmawati Abdul Manap
http://www.tambahpendapatan.com


-----------------------------------------------------------
Panduan Profesional Untuk Bekerja Di Rumah Dengan Anak-anak

Anda adalah salah seorang daripada mereka yang bernasib baik. Anda telah berjaya menangai kedua-dua dunia dengan memilih untuk tinggal di rumah dengan anak-anak anda dan pada masa yang sama masih lagi mempunyai kerjaya. Jadi, bagaimanakah anda melakukannya? Berikut adalah beberapa panduan:

Kawal Persekitaran Anda
Sebuah pejabat khas akan membantu anda focus dengan kerja. Dan sebuah tempat bekerja yang teratur akan membantu mengurangkan gangguan dan membolehkan anda menggunakan sepenuhnya masa lapang anda yang terhad.

Pecahkan Kerja Kepada Beberapa Kumpulan Kecil Yang Boleh Diuruskan
Buatlah satu senarai perkara-perkara yang anda perlu buat. Semasa anak saya jaga, dia mendapat sepenuh perhatian saya, walaupun saya sentiasa mempunyai senarai perkara yang perlu dibuat di atas meja saya. Senarai itu menjadi bertambah panjang di sepanjang hari dan apabila masa tidur tengahari tiba, saya menumpukan perhatian menyelesaikan tugas di tangan.

Gunakan Masa Senyap Anda Sebaik Mungkin
Bilakah masanya anda paling produktif? Mungkin anda boleh menyiapkan kerja pada waktu siang (ketika anak anda sedang tidur tengahari atau berada di sekolah), tetapi malangnya, kadang kala peluang terbaik bagi produktiviti muncul ialah apabila anak anda sedang tidur pada waktu malam. Waktu kerja saya, contohnya, biasanya bermula pada pukul 3 pagi. Dengan cara ini, saya boleh meluangkan masa yang berkualiti tanpa gangguan dengan anak saya pada waktu siang.

Ingatlah Keutamaan Anda
Seorang kanak-kanak yang diabaikan oleh ibunya yang bekerja di rumah mungkin lebih baik berada dalam jagaan seseorang yang kurang diganggu.

Dapatkan Bantuan Apabila Anda Memerlukannya
Lesley Spencer ialah pengasas dan pengarah Home-Based Working Moms. Saya rasa adalah penting untuk memahami bahawa amat sukar untuk menjadi seorang ibu dan pekerja yang berjaya masa yang sama,” kata Spencer.

Jika anda bekerja, anak-anak anda akan memerlukan perhatian anda. Tentulah, anda boleh melakukannya dengan jumlah kerja dan panggilan telefon yang sedikit, tetapi jika anda berulang kali cuba membuat kerja semasa anak anda bersama dengan anda adalah tidak adil bagi mereka atau bagi anda juga.

Saya rasa adalah lebih baik jika anda bekerja semasa anak anda sedang tidur atau semasa berada di sekolah. jika anda bekerja lebih darpada 10 jam seminggu, anda mungkin perlukan pertolongan luar untuk memberikan anak anda perhatian yang mereka perlukan.

Pertimbangkan prasekolah separuh masa, program Hari Bersama Ibu, penjaga bayi di kawasan kejiranan anda, ahli keluarga atau rakan-rakan atau pusat penjagaan kanak-kanak bersama untuk membantu menjaga anak anda.”

Sumber: ehomemakers.net

3 comments:

Anonymous said...

Ternyata, seorang wanita begitu banyak cabaran untuk menjadi usahawan di rumah berbanding lelaki. Namun, secara pukul rata, tanpa perancangan dan pengurusan yg baik, susah nak berjalan lacncar kerja di rumah ni..

Good luck for all!

PS. Saya usahawan internet sepenuh masa :D

siantan77 said...

terima kasih smartusaha atas komen. Memang banyak cabarannya yang hanya difahami oleh surirumah macam akak ni.Kalau kerja kat office ada jugak time lunch utk rehat, tapi surirumah kerja 24hours. So, pengurusan masa dan kerja sangat penting.

Anonymous said...

saya tertarik dengan kecekalan anda menguruskan perniagaan dari rumah. Semestinya anda mempunyai perancangan dan jadual kerja yang ketat dan disiplin. Diharapkan lebih ramai lagi wanita yang berani menceburkan diri dalam perniagaan internet ini