Saturday, May 20, 2006

Teknik Mempromosikan Laman Web

Assalamualaikum dan salam sejahtera,

Saya pasti apabila kita sertai apa jua program buat duit di internet mahupun menjalankan apa jua perniagaan di internet, anda perlu mempromosikan laman web anda. Oleh itu, pada hari ini saya akan kongsikan dengan anda beberapa teknik promosi laman web yang boleh anda aplikasikan.

Artikel ini saya perolehi dari laman web Cybershop2u.net . Diharap artikel ini serba sedikit akan membantu anda membuat duit melalui internet.

======================================================

1. Ruangan iklan percuma / berbayar ( free classified / paid advertisement) :

www.cari.com.my/classified/ads/
www.adpost.com/my/classified_ads/
www.lelong.com.my
www.intrena.com/iklan
www.iklanpercuma.com
www.iklan.com.my
www.harakahdaily.net

2. Ruangan forum komuniti :
http://www.mymesra.com.my/
www.kedahonline.net
www.mesra.net/
www.bincang.net
www.melayu.com/sembang2
www.melayu.com/perkampungan
www.melayu-trade.com
www.bantuniaga.com
http://www.virtualfriends.net

3. Tambah URL ( add URL ) dalam search engine atau web portal :
http://www.searchmalaysia.com/
http://www.cari.com.my/
www.greatbizchannell.com
www.newmalaysia.com
http://www.malaysiadirectory.com/

4. Tambah URL ( add URL ) ke Search Engine Auto-Submitter :
www.google.com/addurl.html
www.submit-away.com/auto-submit.htm
www.submittoall.net
www.submitexpress.com

PANDUAN BANTUAN BAHAN PROMOSI

1.Iklan dengan mengedarkan flyer, brochure, sticker atau apa sahaja untuk kaedah offline dan tanpa bersemuka. Juga boleh iklankan di akhbar, papan tanda dll.

2.Iklankan iklan anda di berbagai classified dan iklan diinternet. Cari ruang iklan tersebut di Google.com atau Yahoo.com dengan menggunakan key word tertentu seperti "iklan", "classified", "iklan Malaysia", "iklan mlm" atau apa sahaja yang terlintas difikiran anda. Anda boleh mula dari muka satu atau terus ditengah atau dari muka akhir untuk mengurangkan semua ahli tertumpu pada satu tempat iklan sahaja.

3.Sertai berbagai ruang forum diinternet yang membincangkan kisah mlm. Cari ruang forum di Google atau Yahoo dengan key word seperti "forum", "forum mlm", "forum Malaysia" atau yang terlintas difikiran anda.

4.Sertai yahoo group dengan berbagai tajuk perbincangan. Tetapi jangan anda menyimpang dari tajuk perbualan kerana akan dimarahi oleh moderator group dan terus membuang anda dari senarai. Ikutilah tajuk perbincangan dan jika tajuk lain dari mlm, anda boleh tuliskan iklan kecil anda di bawah email anda. Lawati http://groups.yahoo.com

5.Jika anda sudah kehabisan kawan, cari kawan baru. Ada berbagai web yang menyediakan kemudahan cari kawan ini. Sila cari di Google dan yahoo dan gunakan key word seperti "cari kawan", "cari teman", "cari jodoh", "get friend", dll.

6.Gunakan fungsi autoresponder dimana email yang anda terima akan dibalas secara automatik. Jika anda mendapat beratus email sehari dari cari teman tadi misalnya dan tidak mampu membalas semuanya dalam sehari, anda boleh gunakan autoresponder percuma yang banyak terdapat diinternet. Sila cari di Google atau Yahoo dan gunakan key word "autoresponder". Jangan terus kempenkan perniagaan anda kerana anda masih belum kenal mereka. Berkenalanlah dahulu dan sebarkan berita perniagaan ini apabila anda rasa selesa.

7.Chat seperti di Yahoo Messenger, ICQ dan berbagai ruang chat yang terdapat diinternet. Perlu dingat anda tidak boleh terus menerangkan perniagaan anda kecuali jika anda masuk ke saluran perniagaan. Cari kawan dahulu dan sebarkan berita perniagaan anda setelah anda rasa selesa dan sesuai.
============================================================

Salam sukses!

Asmawati Abdul Manap

P.S:
Untuk mereka yang sudah mendaftar dengan eNewsletter di laman web saya tetapi merasakan anda masih belum menerima apa-apa email daripada saya, harap dapat semak didalam bulk mail atau junk mail anda kerana kemungkinan besar ia berada disana. Jika ada sebarang soalan atau pertanyaan, bolehlah email saya.

6 comments:

Anonymous said...

nak tambah satu lg malaysia classifieds baru dan sedang meningkat naik iklan101.com :)

utk pemasaran internet cuba try tips dari ez-steps.com/pemasaran

Anonymous said...

Blog Anda telah dinilai oleh Juri Undangan Dare To Blog Contest!

Anonymous said...

Info yang berguna ni.

RAZAK MELADAPAHIT said...

bagsu ni..ikut aje lah..apa yg di suruh tu. masalah utama org ialah nak menarik org tengok website tu..so ni lah cara untuk perkenalkan yg paling bagus dan berkesan...
http://incomeconcept.blogspot.com
http://herbal-treatment-diabetes.blogspot.com

UPIneter said...

info ini sangat bermanfaat

AbgSado Ameerul said...

Info yg berguna..Classfied terbaru ruangiklan.com