Wednesday, March 01, 2006

Apakah Peluang Yang Ada?

Assalamualaikum dan salam sejahtera.

Hari ni saya akan berkongsi dengan anda mengenai peluang yang boleh kita rebut untuk tambah pendapatan melalui internet. Sejak 2001 saya memang bertemu dengan begitu banyak peluang. Apakah maksud peluang sebenarnya?Peluang ialah satu keadaan yang boleh memberi faedah atau membawa kejayaan kepada seseorang yang muncul atau diwujudkan untuk diambil segera.

Peluang biasanya menghampiri seseorang itu dalam keadaan yang samar-samar dan tidak pasti. Cuma seseorang yang cekap dan bersedia sahaja yang dapat mencekup peluang yang ujud di hadapannya. Peluang yang lambat direbut akan terlepas ke tangan orang lain atau tidak akan memberikan pendapatan yang bergitu lumayan jika ia direbut lebih awal.

Dalam konteks peluang-peluang yang boleh dilakukan dari rumah, saya mengkategorikannya kepada 2 jenis peluang iaitu samaada anda memilih untuk bekerja atau memulakan perniagaan dari rumah. Anda perlu tentukan sendiri yang manakah yang akan menjadi pilihan anda. Terdapat pelbagai pro dan kontra bagi setiap pilihan.

Dengan bekerja dari rumah, anda hanya bertukar tempat kerja dimana kini anda boleh melakukannya di rumah. Anda perlu berhati-hati didalam pemilihan kerja yang anda akan lakukan kerana anda masih terikat dengan peraturan yang telah ditetapkan oleh pihak majikan seperti tarikh akhir tugasan dan juga standard yang perlu anda patuhi. Anda perlu benar-benar yakin anda mampu menjalankannya terutamanya disegi perancangan masa serta komitmen yang tinggi. Anda boleh membuat perbincangan dengan majikan anda jika anda benar-benar ingin bekerja dari rumah dengan syarikat anda sekarang.

Di Malaysia, masih kurang majikan yang menawarkan peluang bekerja dari rumah. Jika ia tidak dapat dilakukan, anda perlu menjalani proses “mencari kerja” buat kali kedua. Namun, anda perlu berhati-hati kerana anda akan bertemu dengan banyak “peluang kerja palsu” yang akan hanya menghabiskan wang anda tanpa memperolehi pendapatan yang dijanjikan.

Berbeza pula keadaanya apabila anda memilih untuk memulakan perniagaan dari rumah. Ia memerlukan perancangan yang lebih teliti sebelum memulakannya dimana anda sendiri menentukan jatuh bangunnya perniagaan anda. Dengan memilih kaedah ini, anda mempunyai lebih banyak peluang untuk membuat sebarang keputusan berkaitan perniagaan anda.

Sebenarnya terdapat begitu banyak perniagaan yang boleh dijalankan dari rumah yang boleh anda ceburi. Apa yang perlu anda lakukan ialah penyelidikan menyeluruh mengenai peluang, minat dan kemahiran yang ada didalam diri anda. Ini adalah sangat penting kerana ia akan dapat menentukan apakah produk atau perkhidmatan yang paling sesuai untuk dijayakan.

Jadi, tepuklah dada tanya selera. Bidang mana satukah yang ingin anda ceburi. Tetapi untuk mencapai kejayaan tidaklah semudah yang disangka kerana pastinya banyak cabaran yang perlu anda tempuhi. Apa yang penting ialah keyakinan diri yang tinggi, perancangan yang baik, disiplin diri dan sentiasa berusaha memperbaiki kelemahan diri. Insya allah anda akan berjaya.

Salam sukses!

Asmawati Abd. Manap
Tips dan Panduan PERCUMA : http://kerjadarirumah.blogspot.com
Prepaid MURAH melalui SMS: http://www.tambahpendapatan.com/prepaidsms.htm
Peluang Side-Income: http://www.tambahpendapatan.com
Apa kata mereka? http://www.tambahpendapatan.com/testimoni.htm
Program Pengguna Bijak http://www.tambahpendapatan.com/cs2u.htm

No comments: