Wednesday, March 08, 2006

BUAT DUIT PERCUMA DENGAN HANYA MEMBACA EMAIL

Assalamualaikum dan salam sejahtera..

Apa khabar anda pada hari ni? Harap anda sihat walafiat. Pada hari ni saya akan menceritakan tentang program tambah pertama saya yang saya pernah sertai iaitu MEMBACA EMAIL.

Ya! Inilah peluang pertama (tahun 2001) yang saya mula-mula JUMPA semasa mencari-cari apakah peluang pekerjaan yang boleh saya sertai di internet. Masa tu memang saya langsung takde pengalaman tentang program CARI DUIT guna internet ni..

Peluang ni memang sangat menarik kerana ada yang mendakwa memperolehi ribuan ringgit dengan hanya membaca email dan melihat iklan.

Apa yang begitu menarik tentang program seumpama ini ialah penyertaan adalah PERCUMA dan bukan itu sahaja, anda juga akan DIBAYAR sebaik sahaja mendaftar sebagai ahli! Jadi, siapa yang tak nak DUIT FREE kan? Program ini biasanya dikenali sebagai PAID EMAIL atau PAID TO READ.

Saya terus mendaftar beberapa program seperti dan mula melihat ia sebagai yang sangat menarik. Setiap hari saya akan menerima email dari pihak syarikat (sekitar 1-5 email sehari) dan apa yang perlu saya lakukan ialah hanya buka email dan klik pada link yang disediakan untuk membolehkan anda menerima bayaran. Biasanya sekitar usd0.01-usd0.05 bagi setiap email (kalau tak silap saya).

Ada juga yang menawarkan lebih banyak bayaran jika anda sertai program yang diiklankan. Syarikat juga biasanya turut menyediakan program PAID TO SURF dimana anda hanya perlu login ke web mereka dan klik pada iklan yang dipaparkan untuk membolehkan anda mendapat lebih banyak bayaran.

Kebiasaanya pembayaran ganjaran akan dilakukan melalui Egold, Paypal, StormPay dan sebagainya. Hampir 2 bulan jugak saya sertai program ini dan menyertai sekitar 20 program tetapi hanya dapat mengumpul usd15 sahaja! Itupun hanya dalam system (masih belum dapat ditunaikan) dan akhirnya saya BERHENTI. Mengapa?

Ada banyak sebab saya berhenti kerana pada saya kerja ini memang tidak berbaloi dan hanya MEMBUANG MASA DAN TENAGA sahaja. Kenapa saya cakap macam tu? Ini antara sebab-sebabnya:

1) Kebanyakan program ini meletakkan HAD BAYARAN MINIMA untuk membolehkan saya membuat pemindahan wang ke akaun egold saya untuk saya tukarkan kepada WANG TUNAI. Dan pada saya untuk mencapai BAYARAN HAD MINIMA yang ditetapkan itu sangat susah. Sebagai contoh syarikat letakkan syarat usd15 untuk payout ke akaun egold.

Katakan bagi setiap email yang dibaca atau iklan yang di klik, anda akan dibayar usd0.01, ini bermakna untuk mendapatkan usd15, anda perlu membaca kira-kira 1500 email! Katakan setiap hari purata anda menerima 5 email dan dapat klik pada 5 iklan sahaja, sehari anda akan menerima usd0.1 dan untuk mencukupkan usd15, anda perlukan 150 hari (5 bulan ) untuk mendapatkan bayaran!

2) Anda juga akan diberikan komisen apabila ada ahli baru yang mendaftar dibawah anda, serta juga menerima bonus hingga level tertentu. Ini bermakna anda boleh mendapat lebih banyak WANG dengan menaja! Ini juga bermakna anda turut perlu mempromosikan perniagaan ini kerana lebih cepat dan lebih banyak wang yang boleh anda perolehi.

Tetapi saya berfikir balik, sudahlah saya perlu habiskan banyak masa untuk membaca email dan klik iklan, sekarang perlu mempromosikan pulak untuk dapat lebih banyak pendapatan. Adakah ia cara yang bijak? Kalau pakai streamyx atau internet di"pejabat" takpela kot, tapi kalau pakai dial-up atau pergi cybercafe pada saya memang tak berbaloi.

Katakan sejam sehari diluangkan untuk buat benda ni, di CC:
sejam=rm2,
1bulan=30hari=rm2x30=rm60,
5 bulan = rm60x5=rm300.
Dapat income=usd15x3.8=rm57.
Kerugian=rm57-rm300=rm243!

3) Anda juga mempunya RISIKO TINGGI untuk tidak dibayar! Ini kerana syarikat ini biasanya hanya dikendalikan oleh orang perseorangan yang boleh dipertikaikan kredibiliti mereka. Dan kebiasaannya anda akan menyertai program berdasarkan penilaian yang mana akan memberikan bayaran yang paling tinggi dan had payout yang paling minima tanpa memikirkan track rekod website itu.

4) Keahlian anda BOLEH DITAMATKAN jika tidak aktif untuk tempoh tertentu. Seperti jika anda tak login selama 1 bulan, keahlian anda boleh ditamatkan pendapatan yang anda perolehi akan hilang begitu saha. Jadi, pastikan anda betul2 memahami Terms & Condition yang ditetapkan.

Rasanya 4 sebab yang saya sebutkan ini boleh membantu anda membuat penilaian jika anda berminat untuk menyertai program seumpama ini. Tidak saya nafikan ada yang berjaya tetapi ramai yang juga yang tidak. Apa yang penting pada saya ialah tidak salah mencuba kerana selepas itu anda akan tahu samaada ia sesuai atau tidak dengan anda.

Saya pernah terbaca sebuah ebook yang ditulis oleh Gary Shawkeys yang bertajuk “Gary Shawkeys Secret: Become An Expert Affiliate Overnight” dimana beliau telah menemuramah seorang Pakar Pemasaran Internet bernama Brian Garvin.

Brian merupakan salah seorang pakar pemasaran internet didalam bidang Affiliat dan MLM. Dimana beliau menasihatkan jika anda benar-benar inginkan pendapatan lumayan melalui program affiliat, jangan sertai program seperti ini. Disini saya sertakan QA tentangnya dibawah tajuk “Questions From Affiliate Newbies Answered”
-------------------------------------------------------------
Q: What type of affiliate programs should you avoid?

A: If you want to make it big in the affiliate marketing industry you need to think big up front. Never promote get paid to surf programs, get $5.00 for signing up programs, programs that offer guaranteed traffic, downline clubs, gifting programs, send cash in the mail programs, undoable matrix programs, chain letters, etc.. I call these programs “cheesy” programs. I’ve made a couple of mistakes promoting these programs as a newbie myself, so I speak from experience, although I won’t associate myself with them anymore. They will just give you cheesy reputation if you keep promoting them. The mode money you make and the more you brand your name, the worse it can hurt you if you promote these.
-------------------------------------------------------------
Rasanya agak banyak yang saya tuliskan hari ni. Diharap anda mendapat sedikit manfaat darinya. Saya juga meminta maaf jika ada yang tidak puas hati dengan pendapat saya.

Jika anda masih minat untuk mencuba, Nasihat saya ialah BUAT PENYELIDIKAN dengan melayari dan memahami keseluruhan website yang ingin anda sertai terutamanya ruangan FAQ yang disediakan.

Pastikan juga kaedah pembayaran sesuai untuk Rakyat Malaysia seperti egold kerana ada beberapa kaedah seperti Paypal dan ClickBank tidak mengiktiraf Malaysia .Ingat bahawa dalam apa jua yang kita lakukan “Knowledge is Power!”. Dan selain itu kita juga akan sentiasa belajar dari kesilapan.

Jika PAKAR seperti Brian Garvin juga pernah sertai program seperti ini dan menasihatkan agar anda menjauhkan diri, mengapa perlu MENGHABISKAN MASA DAN WANG RINGGIT. Salah satu rahsia kejayaan jutawan internet ialah MEMPRAKTIKKAN APA YANG DIAJAR OLEH MEREKA YANG TELAH BERJAYA. Jadi, Fikir-fikirkanlah.

Salam sukses!

Asmawati Abd. Manap
Tips dan Panduan PERCUMA : http://kerjadarirumah.blogspot.com
Prepaid MURAH melalui SMS: http://www.tambahpendapatan.com/prepaidsms.htm
Peluang Side-Income: http://www.tambahpendapatan.com
Apa kata mereka? http://www.tambahpendapatan.com/testimoni.htm
Program Pengguna Bijak http://www.tambahpendapatan.com/cs2u.htm

2 comments:

Anonymous said...

Dulu saya berjaya klik emel sehingga cukup syaratnya.. Dijanjikan dalam USD100, bayaran melalui egold.. tapi sedih, emel kita pun tak berjawab + bayaran pun takder.. Memang bazir masa dan tenaga jer.. Baik buat ebiz terus. Kukuh, terjamin dan 100% profits milik kita. :)

siantan77 said...

betul tu smartusaha. sentiasa belajar dari pengalaman. sekali terkena, beringat la selalu.