Monday, March 27, 2006

Pejabat rumah gaya baru perkukuh ekonomi keluarga

Assalamualaikum dan salam sejahtera,

Hari ini saya ingin berkongsi dengan anda satu artikel yang saya kira sangat menarik untuk dinilaikan kita sama-sama renungkan.
----------------------------
Oleh: Dr Ahmad Zaki Ismail

KITA kini semakin terdedah kepada cabaran era globalisasi ekonomi dan dunia tanpa sempadan. Pengangguran pula ditakrifkan secara lebih kompleks dan semakin sukar diatasi. Ia membabitkan pengangguran ketara dan tidak ketara. Hambatan kenaikan harga barangan dan perkhidmatan semakin meningkat yang memerlukan kita berfikiran lebih terbuka.

Kita tidak lagi boleh terkongkong dengan sektor ekonomi tradisional semata-mata. Ekonomi yang bersifat anjal sentiasa berkembang bagi memenuhi keperluan dan aspirasi semasa, manakala sumber penjanaan pendapatan juga sepatutnya tidak lagi terikat dalam satu segmen atau arah tertentu. Perkembangan begitu pesat dalam bidang guna tenaga, terutama di sektor perkhidmatan seperti pembantu rumah, buruh ladang, pekerja kilang, hotel dan restoran, mewujudkan situasi yang mendesak sehingga kita terpaksa mengimport tenaga kerja asing.

Walaupun situasi ini sepatutnya mewujudkan lebih banyak peluang pekerjaan kepada penduduk tempatan, keadaan yang berlaku adalah sebaliknya lantaran keluk permintaan guna tenaga berkembang secara tidak seimbang. Selain itu, apabila tenaga kerja profesional, terutama wanita menjadi tidak produktif selepas melahirkan anak dan terpaksa berhenti kerana gagal mendapatkan pembantu rumah, banyak sektor menjadi tidak aktif dan kurang produktif.

Untuk memberikan nafas baru dalam kegiatan ekonomi serta menjana tenaga produktif daripada sumber seperti di atas, sesuatu langkah perlu dilakukan. Ini penting bagi mengelakkan berlakunya penguncupan kegiatan ekonomi dalam tempoh jangka panjang. Di sesetengah negara maju, pejabat rumah telah menjadi satu gaya baru yang boleh diterima pakai.

Malangnya, kita masih agak terkebelakang dalam menerima konsep ini kerana sikap majikan yang konservatif dan masih mahu melihat pekerja berada di pejabat. Kayu ukur produktiviti masih lagi pada jumlah masa dihabiskan di pejabat, bukannya berasaskan produk yang mampu dihasilkan. Dalam situasi ini, sektor jualan langsung amat berpotensi dan belum diterokai sepenuhnya bagi merangsang arah aliran kerja pasca ultra moden ini.

Tinjauan mendapati ia masih gagal menarik perhatian kapitalis dan pihak berkuasa kerana kurangnya penonjolan ketara dalam sumbangannya. Banyak tafsiran dan tanggapan salah berkisar di khalayak ramai mengenai industri berkenaan sehingga menenggelamkan sumbangan dan potensi sebenarnya dalam membangun, mengekang dan menstabilkan ekonomi negara, terutamanya dalam keadaan meleset.

Selain itu, kemampuannya mewujudkan usahawan kecil tidak diterokai sepenuhnya. Malah, banyak perkara menarik terkandung sebagai elemen positif dalam industri jualan langsung gagal diterokai. Secara umum, tafsiran jualan langsung ialah satu instrumen pasaran yang menyediakan landasan pertemuan secara terus antara pembekal dengan pengguna. Ia sedikit berbeza daripada tradisi pasaran terbuka kerana menidakkan faktor konvensional pasaran iaitu kedai.

Fungsi mempromosi produk akan dilakukan oleh ejen syarikat yang kadangkala disebut sebagai ahli, pengedar, ejen, perunding dan pelbagai gelaran lagi. Melalui kecanggihan teknologi maklumat dan komunikasi (ICT), ia telah membukakan peluang yang amat luas kepada industri ini untuk mencari pasarannya jika dilakukan secara tekun, jujur dan bersungguh-sungguh. Di Malaysia, kegiatan jualan langsung dikawal selia oleh Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna (KPDNHEP) melalui Akta Jualan Langsung 1993.

Penakrifan yang diberi untuk kegiatan itu di bawah akta berkenaan adalah jualan dari pintu ke pintu dan jualan pesanan pos. Sehingga akhir 2003, perangkaan resmi KPDNHEP mencatatkan sebanyak 456 syarikat berlesen menjalankan perniagaan jenis ini, iaitu 243 mengusahakan jualan langsung secara bertingkat (MLM), 143 melaksanakan pelan pemasaran setingkat (SLM) dan 35 syarikat membuat pasaran melalui pos (PO). Daripada jumlah itu, 48 syarikat adalah berstatus Bumiputra.

Tahun lalu juga menyaksikan bahawa syarikat jualan langsung di negara ini menyumbangkan hasil lebih RM4.3 billion, merangkumi pasaran dalam dan luar negara. Kebanyakan produk yang dipasarkan adalah berasaskan keperluan harian pengguna, kosmetik, makanan kesihatan, pakaian dan aksesori. Malangnya, sehingga kini potensi industri itu masih lagi tidak disedari umum dan gagal dikesan oleh banyak pihak kerana salah tanggapan dan dibayangi oleh kekaburan maklumat. Hasilnya, kebanyakan ahli masyarakat beranggapan perniagaan jenis ini berhubung rapat dengan skim cepat kaya atau skim piramid.

Perkara paling menarik dalam bidang jualan langsung adalah kerana ia sifar risiko. Pendapat mengatakan bahawa berlaku manipulasi dalam pengambilan ahli adalah dakyah daripada mereka yang tidak arif dan gagal memahami konsep jualan langsung sebenar.

Pada asasnya, konsep jualan langsung adalah membekalkan produk dan perkongsian untung. Di sinilah sebenarnya yang menarik dalam bidang ini kerana pengguna mendapat dua faedah secara serentak iaitu di samping mendapat produk, mereka juga memperoleh pendapatan.

Perkara selanjutnya yang akan dilakukan adalah mempromosi pelan perniagaan, keuntungan perkongsian dan produk jualan. Yang baiknya, semua produk yang dipasarkan melalui sistem jualan langsung adalah barangan yang berkualiti dan perlukan kelulusan daripada KPDNHEP. Malah, sebahagian besar daripadanya sudah mendapat pengiktirafan GMP (good manufacturing practice).

Perkara sebegini tidak dapat dilaksanakan di pasaran terbuka apabila peniaga boleh menawarkan sebarang produk tanpa menghiraukan kualitinya. Selain pemantauan yang dilakukan KPDNHEP, syarikat jualan langsung juga mempunyai dua persatuan iaitu DSAM dan MDDA yang turut menjadi pemantau sukarela untuk memastikan ahli mereka menjalankan perniagaan menurut etika yang ditetapkan berdasarkan garis panduan.

Menurut kaji selidik yang dilakukan pada 2002, ada lebih kurang 1.6 juta terbabit dalam industri ini. Walaupun hanya sebahagian kecil yang aktif sepenuh masa, ini tidak bererti mereka tidak produktif kerana perniagaan ini bersifat fleksi-waktu. Malah, hampir 60 peratus daripada kalangan peniaga terdiri daripada golongan wanita yang juga suri rumah sepenuh masa. Ini menunjukkan kerjaya dalam industri jualan langsung telah berjaya meningkatkan produktiviti di kalangan tenaga buruh statik di pasaran buruh tidak ketara negara.

Banyak aspek positif dalam industri ini tidak disebarkan dengan betul. Ia termasuk daripada aspek ekonomi, sosial, hubungan kekeluargaan dan kemajuan diri. Jika anda menceburkan diri dalam bidang ini, mungkin realitinya kelak akan memeranjatkan diri anda sendiri kerana sebahagian besar kita tidak menyedari potensi diri, terutamanya dalam bidang jualan, tiba-tiba mampu melakukannya dengan baik sekali. Ini secara tidak langsung akan memperbaiki status ekonomi diri dan keluarga. Malah, meningkatkan jaringan persahabatan, pertukaran pengalaman, pergaulan sosial, keyakinan diri dan semangat positif.

Sebenarnya, kita saban hari bertindak selaku pengguna yang membeli pelbagai barangan di kedai dan pasar raya tanpa menyedari barangan yang sama mampu diperoleh daripada pasaran jualan langsung. Sebagai pengguna biasa, apabila kita membeli barangan kita hanya akan memperoleh barangan itu semata-mata, tetapi dalam jualan langsung kita akan memperoleh ganjaran mata dan pendapatan.

Dengan perbelanjaan keluarga yang semakin meningkat, terutama kepada barangan pengguna maka peluang semakin luas terbuka untuk semua orang menambahkan pendapatan. Strategi perniagaan langsung iaitu beli, guna dan promosi amat efektif. Contohnya, jika suri rumah membeli dan menggunakan produk bilik mandi seperti sabun serta syampu dan melakukan promosi untuk kenalan, keluarga dan tetangga, maka dengan segera sistem perkongsian pendapatan daripada kegiatan itu akan mengurangkan bebanan perbelanjaan sebenar.

Malah, jika suri rumah berkenaan bergerak lebih aktif, ia bukan saja menjimatkan perbelanjaan malah menambah pendapatan keluarga. Menggunakan rumah sebagai pejabat dan meningkatkan pengetahuan mengenai pasaran dan penggunaan teknologi ICT, sekali gus dapat menggerakkan wawasan negara dalam menggerakkan projek pejabat rumah seperti yang diuar-uarkan oleh kerajaan supaya ia akan menjadi satu kenyataan.

Aspirasi berkenaan begitu mudah untuk direalisasikan melalui pendekatan yang bijak dan berkesan. Secara tidak langsung, lebih banyak masa boleh diluangkan untuk keluarga dan pada masa sama jaringan perniagaan dan hubungan silaturahim dapat diperkembangkan.

SIAPA LAGI YANG NAK TOLONG ORANG KITA, JIKA BUKAN KITA SENDIRI...

Salam sukses!

-----------------------------------------------------------------------
Tips dan Panduan PERCUMA : http://kerjadarirumah.blogspot.com/
Prepaid MURAH melalui SMS: http://www.tambahpendapatan.com/prepaidsms.htm
Peluang Side-Income: http://www.tambahpendapatan.com/
Apa Kata Mereka? http://www.tambahpendapatan.com/testimoni.htm
Program Pengguna Bijak http://www.tambahpendapatan.com/cs2u.htm

No comments: