Monday, March 06, 2006

Punca Kegagalan Pekerjaan atau Perniagaan Dari Rumah

Assalamualaikum dan salams sejahtera,

Hari ini saya akan tuliskan serba sedikit apakah yang menyebabkan kita mengalami kegagalan.
Sebenarnya apa jua pekerjaan/perniagaan yang kita jalankan tidak akan gagal asalkan kita mengamalkan etika kerja yang baik, disiplin diri serta pertimbangan yang waras dalam apa jua tindakan yang dilakukan. Namun , sebagai manusia, kita tidak akan dapat lari dari melakukan kesilapan dan ia akan menjejaskan segala perancangan kita sebelum ini.

Dibawah ada disenarai beberapa kesilapan yang sering dilakukan oleh mereka yang menceburi bidang perniagaan. Kalaupun anda sekadar menjadi pekerja sambilan (i.e tidak berniaga), pastinya ia tetap sesuai diaplikasikan. Diharap anda akan dapat mengelakkannya untuk memastikan anda mencapai kejayaan seperti yang diimpikan.

Kekurangan modal:
Kekurangan wang tunai adalah merupakan faktor utama yang menyebabkan kegagalan sesuatu perniagaan. Ini bermakna, anda tidak mempunyai wang yang mencukupi untuk dilaburkan dalam perniagaan anda atau mengagihkannya untuk keperluan lain dalam kehidupan. Oleh itu, anda perlu membuat perancangan kewangan yang teliti sebelum memulakan perniagaan.

Kekurangan latihan/kemahiran/pengalaman:
Ini juga merupakan mengapa kebanyakan perniagaan gulung tikar. Jika didalam syarikat yang besar terdapat ramai orang yang akan mengendalikan pelbagai fungsi yang berbeza seperti penyelidikan, kewangan, penghantaran, pengiklanan, pengkeranian, komunikasi bersama pelanggan, dll.

Namun, dalam bidang ini, anda bekerja sendirian dan anda perlu menguasai semua aspek kemahiran yang diperlukan untuk perniagan anda. Jadi, jangan anda kedekut masa dan wang ringgit untuk dilaburkan dalam usaha mempelajari kesemua kemahiran. Ingat “ Knowldege is power”.

Perancangan yang kurang rapi:
Ramai yang terjun ke bidang perniagaan dari rumah tanpa perancangan yang mencukupi dan kebanyakannya membawa kegagalan. Perkara utama yang perlu dilakukan ia bertindakbalas kepada situasi yang ada, bukannya membuat keputusan secara mendadak. Maksudnya, siapkan diri anda disegi mental, kewangan, kemahiran serta fizikal sebelum memulakan perniagaan.

Kesilapan dalam Perancangan kewangan:
Kebanyakan mereka yang menyertai perniagaan ini tidak sedar tentang berapa banyakkah kos yang diperlukan untuk menjalankannya. Atasi perkara ini dengan menyimpan rekod perbelanjaan terpeinci semua transaksi yang dilakukan. Bentuk disiplin diri dalam berbelanja walaupun anda bekerja secara bebas.

Situasi diluar jangkaan:
Kadang-kadang perniagaan juga terpaksa menghadapi situasi yang diluar kawalan. Bayangkan banjir kilat boleh merosakkan komputer anda atau lain-lain peralatan yang penting dalam perniagaan anda. Pastikan anda mempunyai insurans bagi semua ini. Sebagai usahawan, anda perlu mendapatkan sendiri nasihat daripada agen insuran mengenainya.


Kehilangan minat:
Terdapat juga mereka yang akan hilang minat terhadap perniagaan yang dijalankan. Ia adalah benar sekiranya anda menjalankan perniagaan yang tidak anda minati. Ataupun ia mungkin berpunca daripada perniagaan yang tidak berjalan seperti yang dirancang dan ia meruntuhkan semangat anda. Oleh itu, pastikan anda memilih perniagaan yang anda minati dan sentiasa membina motivasi diri untuk menjalankannya.

Unsur penipuan/pemalsuan:
Melakukan perkara yang menyalahi undang-undang pastinya akan mengundang padah. Kadang-kadang aktiviti yang dilakukan oleh rakan kongsi. Pekerja anda juga boleh memusnahkan perniagaan anda. Sila semak dengan teliti segala sistem, peralatan, bahan dan apa jua perkara yang berkaitan dengan perniagaan anda untuk mengelakkan situasi ini menimpa anda.

Kesilapan memilih rakan kongsi/pekerja:
Jika anda memberikan sebarang tanggungjawab kepada orang yang salah, anda pastinya akan menghadapi masalah dimasa akan datang. Memang tidak dinafikan perlunya rakan kongsi/pekerja samada untuk mengumpul modal atau mendapatkan kepakaran. Namun sila pastikan anda membuat penelitian terpeinci untuk mengelak kesulitan dimasa akan datang.

Selain itu, ada juga perkara yang dilakukan oleh peniaga itu sendiri yang melibatkan keperibadiannya sendiri tanpa melibatkan orang lain. Perkara-perkara berikut masih boleh dielakkan dengan berubah kepada sikap yang lebih positif;

Salahguna komputer & internet:
Semasa saya mula mengenali komputer, saya menjadi ketagihan didalam bermain pelbagai games yang terdapat didalamnya. Kadang-kadang saya akan menetapkan waktu rehat untuk 5 minit tetapi apa yang terjadi ialah saya telah menghabiskan masa hampir 3 jam hanya dengan bermain Solitaire!

Begitu juga dengan internet, sebagaimana yang kita semua tahu, macam-macam yang boleh diperlolehi dari internet. Semasa membuat penyelidikan bagi perniagaan saya, kadang-kadang saya akan melawat laman web yang menawarkan “peluang menjana pendapatan” tanpa sebarang tujuan khusus dan akhirnya mendaftar/melanggan untuk pelbagai tawaran percuma yang ada… ia pastinya sangat merugikan masa, wang dan tenaga!

Penggunaan telefon secara tidak profesional:
Apakah pandangan bakal pelanggan anda apabila telefon anda dijawab oleh anak-anak anda? Mungkin ia nampak “comel” namun ia memang tidak profesional. Kerana pada mereka ia merupakan panggilan untuk urusan perniagaan, dan anda mungkin tidak menyedarinya. Pastikan anda menyediakan talian khas untuk perniagaan anda dan pastikan ia tidak digunakan tanpa kebenaran anda.

Keluarga dan rakan-rakan:
Ini merupakan sesuatu yang begitu sukar untuk ditangani. Keluarga dan rakan-rakan mungkin akan menganggap anda mempunyai begitu banyak masa terluang kerana bekerja dari rumah. Ada yang akan singgah atau menelefon dan menyatakan bahawa mereka merasa bosan dan ingin berbual dengan anda!

Adalah sukar untuk menyatakan kepada mereka bahawa anda perlu bekerja dua kali ganda untuk berjaya. Dan kaedah yang paling mudah ialah mengatakan TIDAK walaupun sukar. Ingat etika kerja dan perancangan masa adalah penting!

Naik turun dalam perniagaan:
Mungkin keluarga dan rakan-rakan anda akan merasakan bahawa adalah tidak munasabah untuk anda berhenti dari sati pekerjaan yang menjamin masa depan anda semata-mata kerana ingin menjalankan perniagaan sendiri. Dan ia adalah benar, kerana anda tidak akan membuat keuntungan dalam jangkamasa yang singkat.

Namun, ia pasti akan berhasil dari masa ke semasa. Anda tidak perlu berputus asa jika tidak memperolehi pendapatan yang lumayan setiap bulan, ini kerana setiap perniagaan ada pasang surutnya tetapi ia masih memberi keuntungan.

Menceburi terlalu banyak perniagaan:
Jangan terkejut jika ada usahawan yang menyertai lebih daripada 300 program menjana pendapatan melalui internet, membuat pelbagai usaha promosi namun masih tidak berjaya! Sebenarnya anda perlu bijak memilih apakah program yang sesuai dan menghadkan kepada maksima 20 program sahaja. Buat penyelidikan terperinci dan tumpukan perhatian sepenuhnya. Jangan jadi seperti pepatah Inggeris “he chatches two rabbits catches neither”.

Keinginan melakukan segala tugas sendirian:
Anda adalah majikan dan pekerja kepada perniagaan anda. Anda perlu menjawab telefon, menghantar pesanan, membuat jualan, dll. Lambat laun anda akan merasa letih melakukan kesemuanya sendirian.

Bila tiba saat itu, jangan ragu-ragu untuk mendapatkan seseorang untuk membantu anda secara sambilan yang dibayar berdasarkan kerja yang mereka lakukan. Jadi, anda akan mempunyai lebih banyak masa untuk menjayakan perniagaan anda. Anda juga boleh menggunakan pelbagai teknologi automasi yang boleh memudahkan banyak kerja.

Rasanya dah banyak yang saya dapat kongsikan. Post ini adalah olahan dari pelbagai sumber yang saya tidak dapat tuliskan. Sekali lagi, saya mohon maaf. Apapun, saya harap ia dapat memberikan manfaat.

Salam sukses!

Asmawati Abd. Manap
Tips dan Panduan PERCUMA : http://kerjadarirumah.blogspot.com
Prepaid MURAH melalui SMS: http://www.tambahpendapatan.com/prepaidsms.htm
Peluang Side-Income: http://www.tambahpendapatan.com
Apa kata mereka? http://www.tambahpendapatan.com/testimoni.htm
Program Pengguna Bijak http://www.tambahpendapatan.com/cs2u.htm

No comments: