Thursday, March 02, 2006

Berhati-hati sebelum membuat pilihan (Part 1)

Assalamualaikum dan salam sejahtera.

Dalam usaha saya mencari apakah peluang yang sesuai untuk diri saya. Saya telah menemui pelbagai peluang yang kadang-kadang begitu sukar untuk dipercayai kerana ia menjanjikan pulangan yang sangat lumayan tetapi kerja yang perlu dilakukan kedengarannya begitu mudah.

Diharap tulisan saya pada hari ini akan memberi panduan kepada anda didalam membuat pilihan bijak kerana peluang berbentuk bekerja dari rumah dan perniagaan dari rumah telah tersenarai diantara jenis penipuan yang begitu popular masakini.

Anda akan mempelajari tentang pelbagai “peluang” perniagaan dari rumah serta program berbentuk bekerja dari rumah yang biasa dilihat/dijumpai oleh anda di pelbagai medium seperti internet dan surat khabar.

Terdapat dua jenis penipuan yang sering berlaku dimana sasaran utama “penipu” ini ialah sesiapa sahaja yang ingin menjana pendapatan dari rumah samada dengan ;

1. Melaksanakan kerja hanya dari rumah seperti melakukan aktiviti seperti mengisi sampul surat, pemasangan barangan dimana anda (sepatutnya) dibayar oleh syarikat sebagai pekerja. Memang terdapat pekerjaan sebegini terutamanya didalam bidang telekomunikasi (sebagai telemarketer) tetapi peluang bekerja dari rumah biasanya berakhir dengan penipuan.

2. Membantu anda memulakan perniagaan dari rumah anda seperti program pembeli misteri, perniagaan rangkaian atau perniagaan lain yang sebenarnya hanya memenuhkan poket “penipu” tersebut. Pastinya BANYAK peluang perniagaan yang sah yang boleh membantu anda memulakan perniagaan anda sendiri.

Apa yang penting ialah anda berupaya mengenalpasti yang mana satu peluang sebenar dan yang manakah hanya penipuan semata-mata. Ini akan dapat menjimatkan masa, wang dan juga mengelakkan kekecewaan anda sebelum terperangkap dengannya.

INGAT.. jika ia kedengaran seperti suatu peluang yang SANGAT BAIK untuk dipercayai (terutamanya jika ia mudah dan menguntungkan) ... mungkin ia suatu PENIPUAN.



Mengapa Penipuan Seperti Ini Begitu Berjaya? Ini semua bermula disegi psikologi. Secara semulajadinya, ramai yang ingin memperolehi wang mudah, dan mereka ini sasaran utama “penipu” yang menawarkan peluang bekerja dari rumah. Antara golongan yang sering menjadi sasaran ialah ;

  1. Mereka yang sakit, kurang upaya atau orang tua kerana pastinya sukar untuk mendapatkan pekerjaan biasa.
  2. Surirumah samada janda atau bersuami yang sedang mencari peluang menambah pendapatan dalam masa menjaga anak-anak dan keluarga.
  3. Mereka yang berpendapatan rendah atau kehilangan pendapatan akibat diberhentikan kerja dan terdesak untuk mencari pekerjaan untuk menampung perbelanjaan keluarga dan menjelaskan hutang dan bil yang semakin menimbun.
  4. Mereka yang tidak berpendidikan tinggi yang pastinya tidak bermaksud anda bodoh (anda hanya tidak melanjutkan pelajaran ke kolej atau universiti).
  5. Mereka yang menghadapi masalah kewangan akibat kos hidup yang meningkat tetapi gaji tak naik-naik..

Kesimpulannya, mereka inilah yang menjadi sasaran utama penipu. Jika anda termasuk didalam mana-mana golongan ini, anda perlu lebih berhati-hati. Demi mencapai tahap fleksibiliti atau keuntungan yang diharapkan, anda telah mengambil keputusan untuk bekerja di rumah. Tetapi, bagaimana anda mendapat peluang pekerjaan?

Hmm.. dah panjang rupanya post nie.. saya akan sambung pada post seterusnya.

Salam sukses!

Asmawati Abd. Manap
PandTips dan Panduan PERCUMA : http://kerjadarirumah.blogspot.com
Prepaid MURAH melalui SMS: http://www.tambahpendapatan.com/prepaidsms.htm
Peluang Side-Income: http://www.tambahpendapatan.com
Apa kata mereka? http://www.tambahpendapatan.com/testimoni.htm

Program Pengguna Bijak http://www.tambahpendapatan.com/cs2u.htm

No comments: