Sunday, March 05, 2006

Realiti Hidup Apabila Bekerja dari Rumah

Assalamualaikum dan salam sejahtera.

Hari ni saya akan kongsikan tentang REALITI SEBENAR apabila kita memilih untuk bekerja dari rumah. Post ini sebenarnya penulisan semula dan terjemahan dari pelbagai sumber yang saya sendiri tak berapa ingat.Maaf.

Pemikiran rakyat Malaysia sekarang telah mula berubah dari kerja makan gaji ke arah bekerja sendiri terutamanya dalam memulakan sebuah perniagaan. Mereka yang sedang makan gaji telah mula berjinak-jinak dengan perniagaan bermula secara sambilan kecil-kecilan seperti menjual kain baju, kerepek, kuih muih atau bagi yang tiada kemahiran pula memilih untuk menyertai jualan langsung (MLM).

Sesungguhnya impian agar dapat bekerja dari rumah sendiri kedengarannya begitu menyeronokkan setiap orang. Anda mempunyai kebebasan disegi masa dan tenaga disamping tidak perlu mendengar sebarang arahan/ komen daripada bos anda, selain keistimewaan untuk bercuti bila-bila masa anda inginkan dan sentiasa bersama keluarga.

Jika itu yang sedang anda fikirkan jika anda memilih untuk bekerja dari rumah? Anda perlu mengkaji dengan lebih terpeinci sebelum membuat sebarang keputusan untuk bekerja sendiri.

Walaupun terdapat banyak kelebihannya menjalankan perniagaan sendiri, anda perlu mempertimbangkannya dengan sedalam-dalamnya realiti sebenar dan pasti bahawa ia benar-benar sesuai untuk anda. Terdapat pelbagai realtiti sebenar yang perlu anda pertimbangkan samaada disegi kehidupan peribadi, kewangan dan persekitaran.

Realiti utama yang amat penting untuk anda sedari ialah disegi peribadi dimana ia akan perubahan didalam kehidupan seharian anda. Antara aspek yang perlu difahami ialah;

Komitmen:
Anda seharusnya komited dalam usaha memastikan perniagaan yang anda jalankan mencapai kejayaan seperti yang diimpikan. Dan adalah sangat perlu untuk anda membezakan antara komited dan minat yang mendalam dalam kerana jika anda menjalankan perniagaan semata-mata kerana minat, semangat dan motivasi diri anda akan pudar mengikut pengedaran masa.

Kesediaan Menerima Risiko:
Salah satu kelebihan memiliki perniagaan sendiri ialah anda tidak perlu menjawab sebarang soalan yang diajukan oleh bos anda. Apa yang terjadi ialah anda tidak mempunyai sebarang sokongan atau tempat mengadu jika timbul sebarang masalah. Jika anda melakukan satu kesilapan yang mengakibatkan kerugian, anda sendiri yang akan menanggungnya.

Atas sebab ini, anda perlu sentiasa bersedia untuk mengambil risiko. Jika anda memiliki kehidupan yang lebih selamat dan stabil, bekerja makan gaji mungkin merupakan pilihan yang lebih baik buat anda.

Motivasi Diri:
Perlu anda ingat bahawa anda anda tidak mempunyai bos yang akan memberi arahan bekerja kepada anda. Anda perlu berupaya untuk memotivasikan diri anda sendiri untuk melakukan apa yang perlu termasuk apa jua perkara yang anda tidak begitu gembira melakukannya.


Disiplin Diri:
Menjadi bos kepada diri sendiri bermakna anda perlu menerapkan disiplin yang kuat dalam diri untuk memastikan segala tugas dapat diselesaikan seperti yang sepatutnya. Tanpan sikap ini, adalah sukar untuk menjalankan perniagaan dari rumah dengan jayanya.

Kesabaran:
Memulakan perniagaan dari rumah adalah satu perkara yang penting namun menjadikan perniagaan tersebut menjana keuntungan(seperti yang diharapkan) adalah begitu penting untuk difikirkan. Anda perlu sedar bahawa anda tidak akan memperolehi keuntungan dalam masa yang singkat. Anda perlu bersedia untuk bersabar dan berjimat cermat semasa beberapa bulan pertama perniagaan anda.

Penyebab:
Sebab mengapa anda memilih untuk memulakan perniagaan ini berkait rapat dalam memastikan anda sentiasa mempunyai motivasi diri yang tinggi dan menguatkan semangat anda untuk menjalankannya. Jika alasan anda ialah untuk menjadi kaya dalam jangkamasa yang singkat atau peluang untuk bekerja dalam masa yang sedikit, anda perlu fikirkan semula kerana ia mungkin tidak akan berjaya.

Fleksibiliti dan kebolehan menyesuaikan diri:
Anda mungkin datang dari bidang korporat dan memiliki status tertentu. Anda juga mungkin mempunyai setiausaha atau pembantui yang akan menyelesaikan pelbagai perkara yang melibatkan bidang tugas anda. Namun, dalam perniagaan anda, anda perlu bersedia untuk menjalankan pelbagai tugas yang dahulu dijalankan oleh orang lain.

Ini bermakna, adalah sangat penting untuk anda sentiasa berusaha menyesuaikan diri dan bersedia mempelajari kemahiran baru dan tugas-tugas yang sebelum ini dilakukan oleh orang lain.

Kesediaan untuk berkorban:
Terutamanya di peringkat awal perniagan anda dimulakan. Bersedialah untuk berkorban disegi masa dan wang ringgit untuk memastikan ia berjalan lancar. Anda perlu bersedia untuk bekerja dalam masa yang agak lama dan memperolehi pendapatan jauh lebih rendah berbanding gaji anda semasa bekerja.

Etika Kerja:
Ia merupakan tulang belakang dalam aspek disiplin yang perlu anda praktikkan dalam perniagaan anda. Jika anda mempunyai etika kerja yang bagus, keperluan untuk meningkatkan disiplin diri dan kesediaan untuk berkorban akan datang dengan sendirinya.

Pengurusan tekanan:
Anda akan menanggung sendiri segala beban samada kejayaan atau kegagalan dalam perniagaan ini dan ia memerlukan tanggungjawab yang banyak. Ambilkira kebolehan anda menangani tekanna dan sentiasa mencari jalan untuk mengendalikan tekanan dengan baik.

Anda juga perlu menimbangkan pelbagai aspek kewangan yang akan menentukan bahawa adakah anda benar-benar bersedia untuk menjalankan perniagaan ini.

Wang Simpanan:
Jika perniagaan anda berjalan agak perlahan, adakah anda mempunyai wang simpanan yang mencukupi untuk meneruskannya? Jika tidak, anda perlu memulakan perniagaan anda secara separuh masa terlebih dahulu sehingga ia benar-benar pendapatan yang mencukupi untuk menampung kos kehidupan anda.

Perancangan Persaraan:
Kini anda tidak akan menikmati pencen yang akan ditanggung oleh majikan anda (jika anda berhenti sebelum cukup tempoh kelayakan). Anda perlu memikirkan tentang Akaun Persaraan anda dan dapatkan nasihat daripada perancang kewangan yang berdaftar semaasa memulakan perniagaan anda.

Insurans Kesihatan:
Anda juga tidak lagi menikamti pelbagai faedah kesihatan seperti kos perubatan, pergigian, insurans nyawa dan hilang upaya yang anda terima semasa bekerja makan gaji. Anda perlu mendapatkan perlindungan ini dengan inisiatif untuk mengelakkan risiko-risiko ini.

Percutian:
Anda perlu sedar bahawa tiada gaji yang akan anda terima jika anda ingin bercuti, lagipun siapa yang akan mengambil alih urusan perniagaan anda sepanjang tempoh percutian tersebut? Perancangan yang teliti sebelum bercuti adalah sangat penting.

Anda juga akan menghadapi pelbagai situasi sebenar dalam kehidupan anda yang jauh dari jangkaan anda selama ini seperti;

Kerja keras, jangkamasa yang panjang:
Jika anda berfikir bahawa dengan bekerja sendiri anda tidak perlu bekerja keras atau dalam masa yang panjang, mungkin anda perlu memikirkannya sekali lagi. Sebenarnya perniagaan ini bermakna anda perlu melakukan kedua-duanya untuk berjaya.

Gangguan:
Jika anda mempunyai anak-anak dirumah, anda perlu bersedia untuk menghadapi gangguan daripada mereka. Pastinya kelebihan berniaga dari rumah ialah anda dapat menghabiskan lebih banyak masa dengan keluarga tapi anda perlu meletakkan had tertentu jika anda mahu memberikan tumpuan yang sewajarnya kepada perniagaan anda. Perkara yang sama juga perlu anda lakukan kepada pasangan anda.

Kehilangan Tumpuan:
Anda juga perlu berhati-hati apabila anda perlu melakukan pelbagai kerja rumah dalam tempoh masa yang telah anda tetapkan untuk menjalankan perniagaan. Mungkin dalam masa yang telah anda tetapkan untuk menjalankan perniagaan anda perlu membasuh kain atau membersihkan permaidani. Disiplin diri dan perancangan masa adalah sangat mustahak untuk mengelakkan produktiviti anda terjejas.

Perasaan Terasing dan Kesunyian:
Jika anda pernah bertugas di dunia korporat, selepas beberapa ketika bekerja dari rumah, anda akan mula merasa terasing dan kesunyian kerana pergaulan anda terbatas.Anda boleh mengatasinya dengan sentiasa membuat perancangan apakah yang akan anda lakukan sepanjang hari supaya anda boleh mengelakkan masa yang terluang tanpa membuat apa-apa.

Kesimpulannya, anda perlu sedar bahawa walaupun banyak kelebihan apabila bekerja dari rumah, namun masih ada banyak sebab perniagaan ini tidak sesuai untuk anda. Anda perlu membuat penilaian dengan serius berkaitan realiti sebenar kehidupan yang akan anda lalui disamping apakah kualiti yang ada didalam diri anda yang akan menjadikan perniagaan anda mencapai kejayaan.?

Adakah anda bersedia dan berupaya untuk menjalankan apa jua tugasan yang diperlukan? Jika anda dapat menjawab kesemuanya secara positif, ia mungkin sesuai untuk anda. Jika anda masih ragu-ragu, fikirlah dengan mendalam sebelum anda berhenti kerja dan menjalankan perniagaan sendiri, atau anda mungkin akan menyesal dikemudian hari.

P.S: Saya sendiri telah mula merasai realiti ini dan kebanyakannya adalah benar. Jadi, fikir-fikirkanlah dahulu sebelum membuat keputusan untuk berhenti kerja.

Salam sukses!

Asmawati Abd. Manap
Tips dan Panduan PERCUMA : http://kerjadarirumah.blogspot.com/
Prepaid MURAH melalui SMS: http://www.tambahpendapatan.com/prepaidsms.htm
Peluang Side-Income: http://www.tambahpendapatan.com/
Apa kata mereka? http://www.tambahpendapatan.com/testimoni.htm
Program Pengguna Bijak http://www.tambahpendapatan.com/cs2u.htm

1 comment:

Anonymous said...

Betul tu.. Sebelum ini malah selalu, kita sering dinyatakan KELEBIHAN2 bekerja sendiri tanpa melihat dari aspek yg lain.

Pada permulaan bekerja di rumah, jangan sesekali mengambil keputusan utk berhenti bekerja. Malah, jika pekerjaan part time anda telah berjaya pun, anda masih boleh meneruskan kerja 9am-5pm anda! yg penting, how we organise the time from 5pm-9am to make money from home! ;-)