Saturday, March 11, 2006

Salah Anggapan Mengenai Perniagaan Online

Assalamualaikum dan salam sejahtera,

Pada masa kini, terdapat begitu ramai yang beralih kepada menjalankan sepenuhnya perniagaan secara online dengan beberapa kepercayaan bahawa ia merupakan satu cara yang lebih mudah dan murah berbanding menjalankannya secara offline.

Sebenarnya tiada cara yang mudah dan murah untuk menjalankan apa jua perniagaan secara online atau offline. Internet merupakan salah satu kaedah berbeza didalam menjalankannya. Antara kenyataan yang memerlukan penelitian anda ialah

#1:Ia begitu mudah hinggakan sesiapa sahaja boleh melakukannya – sebenarnya anda mungkin tidak dapat melakukannya walaupun didalam imaginasi. Secara realitinya, membangunkan sebuah perniagaan internet ialah satu proses yang sangat lambat, mengambil masa yang panjang dan mengecewakan. Usaha pertama anda pastinya menyediakan sebuah laman web.

Sebenarnya bukanlah sesuatu yang mudah untuk membina sebuah laman web, terutamanya jika anda baru berjinak-jinak dengan dunia ini kerana ia boleh mengambil masa berbulan-bulan hanya untuk laman web yang mempunyai 2-3 muka sahaja. Kalaupun anda ingin meminta orang lain membangunkannya, anda perlu tahu apa yang anda ingini dan mempunyai peruntukan mencukupi untuknya.

Anda juga akan dihujani dengan pelbagai maklumat yang diperolehi dari pelbagai sumber yang memberikan pelbagai jenis fakta. Apa yang penting ialah praktikkan apa yang boleh membantu anda dan sentiasa belajar melalui kaedah trial and error.

Bayangkan bagaimana anda menghabiskan masa seharian mencuba untuk mendapatkan ranking terbaik didalam search engine tetapi akhirnya masih dikedudukan corot dan mencari pakar lain pula untuk mengetahui apakah kesilapan anda.

Akhirnya anda akan sedar bahawa sebenarnya anda perlu belajar bagaimana melakukannya sendiri berdasarkan segala maklumat yang anda ada. Ramai yang berputus asa kerana ia memerlukan kerja keras dan penuh dengan kekecewaan kerana mereka sebenarnya tidak bersedia untuk melakukan apa yang perlu dilakukan.

#2:Saya boleh menjadi kaya pada hari esok – kaedah termudah untuk menjadi kaya sepantas itu ialah dengan memenangi hadiah pertama nombor ekor (ingat! Berjudi haram disisi Islam). Namun ia tidak akan menjadi kenyataan melalui internet. Jadi, jangan sekali-kali bermimpi anda akan menjadi kaya esok sebaik sahaja menyertai sebarang perniagaan online.

#3:Sebaik sahaja laman web siap, saya boleh berehat dan membiarkannya bekerja untuk saya – Ia takkan berlaku! Jangan sekali-kali percaya kenyataan ini kerana dengan hanya upload laman web anda ke “host server” ianya bermakna bahawa semua orang tahu bahawa ia wujud kerana hanya anda dan web host anda sahaja yang tahu (jika anda menggunakan hosting percuma, biasanya mereka langsung tidak endahkan kewujudan anda)sebuah laman web yang berjaya memerlukan begitu banyak kerja lain untuk membolehkannya berjaya.

Anda perlu mendaftar dengan search engine seperti Yahoo, Google, MSN, dll (kerana mereka tidak akan mencari anda secara automatik) dan ia tidak akan berada diindeks teratas sebaik sahaja didaftarkan. Anda perlu menunggu beberapa minggu atau bulan untuk diindekskan.

Anda juga perlu tahu apakah keyword yang sesuai untuk laman web anda. Anda juga perlu mendapatkan pelawat (trafik) ke laman web anda melalui pelbagai kaedah promosi samada online atau offline.

Apabila telah mempunyai pelawat, anda juga perlu memastikan bahawa laman web anda akan memberikan pendapatan (melalui jualan!) kepada anda. Tiada gunanya mempunyai pelawat yang ramai tetapi isi kandungannya tidak berjaya menyakinkan mereka untuk sentiasa kembali melawatnya semula atau melanggan produk/ perkhidmatan yang ditawarkan. Sebenarnya ia memerlukan begitu banyak kerja dan ia melibatkan masa dan wang yang banyak.

#4:Saya tidak perlu mengeluarkan wang untuk memasarkan perniagaan saya – ia adalah benar kerana anda tidak akan dapat melakukan pemasaran secara offline tanpa sebarang modal. Keadaannya adalah sama dengan pemasaran online. Mungkin anda boleh memasukkan iklan melalui pelbagai laman web berbentuk classified, direktori, forum, email, dll secara percuma.

Adakah anda sedar bahawa akses internet itu sendiri mempunyai kosnya yang tersendiri? Ini belum diambilkira tentang masa yang digunakan untuk menjalankan perniagaan (nilaikan jam bekerja anda dalam bentuk wang, misalnya RM2 sejam). Dengan ini, anda akan sedar bahawa tiada apa pun yang percuma, lebih-lebih lagi didalam perniagaan.

#5:Saya boleh membuat wang semasa tidur (atau bercuti) – ia juga adalah benar sehingga suatu tahap. Dengan mengautomasikan sebanyak mungkin tugasan dengan pelbagai jenis software yang ada didalam pasaran, anda boleh mempunyai lebih banyak masa terluang untuk membuat perkara lain. Anda boleh gunakannya untuk tidur atau bercuti dan dalam masa yang sama memperolehi wang.

Tetapi jika anda terus leka dengan keadaan ini dan tidak sentiasa memperbaiki diri dan perniagaan anda, akan tiba masanya anda tidak akan memperolehi satu sen pun melalui perniagaan anda.

Perniagaan ini adalah seperti sayuran yang ditanam (andaikan laman web anda yang telah disiapkan) di kebun sayur anda. Kemudian anda telah mengautomasikan proses penyiraman dan pembajaan (andaikan anda mengautomasikan proses mengumpul alamat email, menghantar e-newsletter secara berkala dan proses tempahan, pembayaran dan penghantaran), tetapi anda tidak boleh berhenti setakat itu sahaja dan menunggu hasilnya.

Anda masih perlu menjalankan proses memantau pertumbuhannya, memeriksa jika ada serangga perosak dan memastikan ia diberikan baja yang sesuai dan mencukupi (adakah anda bersedia menjawab pelbagai soalan yang diajukan pelawat/pelanggan, mengkaji prestasi laman web anda dari masa ke semasa, dll).

Jika anda tidak memastikan proses ini secara berterusan, anda tidak akan memperolehi hasil yang lumayan untuk tempoh masa yang lama kerana tanaman anda mungkin tidak lagi produktif mengeluarkan hasil atau mutu produk semakin merosot!

Jadi, selain dari menghabiskan terlalu banyak masa untuk bercuti atau tidur, lebih baiklah ia digunakan untuk memajukan perniagaan anda. Jadualkan masa berkerja anda dengan teliti kerana dengan mengambil sikap acuh tak acuh (hanya kerana tiada sesiapa yang akan memecat anda) tidak akan membawa sebarang kejayaan.

#6: Saya tidak perlu berurusan dengan sesiapapun! – ini kerana anda berangggapan bahawa semuanya boleh diuruskan melalui email. Sebenarnya, email hanyalah satu kaedah yang membolehkan anda menguruskan pelbagai kerja-kerja pengurusan dan sebagai alat untuk berkomunikasi dengan bakal pelanggan atau membina hubungan dengan mereka. Sebaik sahaja ia berlaku, anda perlu melanjutkan hubungan secara offline dimana anda perlu menelefon untuk bercakap atau bertemu dengan mereka.

Internet hanyalah satu alat komunikasi yang menyatukan anda dan pelanggan supaya sebarang hubungan seterusnya boleh dimulakan secara offline. Ia bukanlah alat untuk anda menyembunyikan diri anda dari berkomunikasi dengan pelanggan anda (terutamanya selepas menerima bayaran) kerana perhubungan selepas jualan amat penting untuk memastikan anda terus memperolehi pendapatan melalui pembelian ulangan dari mereka.

#7: Saya boleh memecat bos saya dan bekerja bila dan dimana sahaja – jangan sekali-kali berhenti kerja jika perniagaan online anda masih belum memberikan hasil yang lumayan kerana anda mungkin perlu kembali mencari kerja jika ia tidak seperti yang dirancang. Lakukannya secara sambilan dahulu dan jika telah benar-benar berjaya, barulah berhenti kerja dan membuatnya dengan sepenuh masa,

#8: Saya boleh menghabiskan masa untuk keluarga selama mana yang diingini – apabila anda menjalankan perniagaan tanpa mengambilkira apapun bidang yang anda ceburi, ia bukanlah sebuah hobi yang boleh dilakukan bila-bila masa yang anda suka. Jika itu yang anda fikirkan, anda perlu melupakan sahaja hasrat anda. Anda perlu mendisiplinkan diri dengan mengikut jadual kerja yang konsisten.

Oleh itu, janganlah anda menganggap internet seperti tongkat sakti yang akan membuatkan anda menjadi jutawan dengan cepat. Apa jua perniagaan yang anda ceburi samada online atau offline memerlukan perancangan yang bijak selain komitmen dan disiplin yang tinggi untuk berjaya. Sentiasa berusaha menambah ilmu pengetahuan dan mengikuti perkembangan terkini teknologi maklumat kemudian mempraktikkanya untuk dimanfaatkan didalam perniagaan anda.

Salam sukses!

Asmawati Abd. Manap
Tips dan Panduan PERCUMA : http://kerjadarirumah.blogspot.com
Prepaid MURAH melalui SMS: http://www.tambahpendapatan.com/prepaidsms.htm
Peluang Side-Income: http://www.tambahpendapatan.com
Apa kata mereka? http://www.tambahpendapatan.com/testimoni.htm
Program Pengguna Bijak http://www.tambahpendapatan.com/cs2u.htm

No comments: