Monday, March 13, 2006

Mengatasi Masalah Kesunyian Apabila Bekerja Dari Rumah

Assalamualaikum dan salam sejahtera.

Hari ini saya ingin berkongsi dengan anda satu artikel yang sangat menarik tentang mengatasi kesunyian. Ia sebenarnya memang terjadi kepada saya. Maklumlah semasa bekerja dahulu kita ada ramai kawan-kawan yang boleh diajak berbual, tetapi kini pergaulan sangat terhad kepada anak-anak dan jiran terdekat. Selepas membuat sedikit kajian.

Rupa-rupanya saya tidak bersendirian kerana ia sebenarnya adalah perkara yang normal. Kemudian saya bertemu dengan artikel ini didalam Bahasa Inggeris dan terus saya terjemahkan. Oleh kerana ia telah lama terperuk didalam komputer saya, saya minta maaf sebab tidak dapat menyatakan sumbernya. Selamat Membaca!

---------------------------------------

Seperti kebanyakkan orang, apabila anda memikirkan bagaimana rasanya bekerja dari rumah, anda barangkali akan terfikir tentang kelebihan-kelebihan seperti;
· Bekerja mengikut masa sendiri,
· Tidak perlu merasa tertekan,
· Tidak menghadapi kesukaran pergi dan balik ke tempat kerja setiap hari,
· Dapat menikmati keindahan taman anda di siang hari,
· Tidak perlu melayan karenah bos,
· Dapat meluangkan masa yang banyak bersama anak-anak,
· Dapat bekerja dalam keadaan dan suasana yang selesa dan sebagainya.

Sememangnya semua ini adalah sebahagian daripada kelebihan sekiranya bekerja dari rumah. Tidak lama selepas mula bekerja dari rumah, anda akan mula mengenang semula pada suasana bekerja sebelum ini dan sedar yang anda sebenarnya;

  • rindu pada tetamu-tetamu yang tidak diundang yang sentiasa mengganggu anda membuat kerja,
  • rindu untuk berjalan-jalan di taman sewaktu makan tengahari bersama rakan baik anda di tempat kerja,
  • rindu untuk pergi minum beramai-ramai selepas kerja pada malam Sabtu,
  • tidak lagi berpeluang untuk berkongsi pandangan rakan sekerja apabila anda mendapat sesuatu idea baru.

Sekarang, keadaannya sunyi. Tiada siapa yang boleh anda ajak berbual kecuali anak-anak anda yang berumur tidak lebih daripada 4 tahun. Anda akan dapati yang anda sentiasa memeriksa e-mel untuk berkomunikasi dengan sesiapa sahaja yang ada. Anda juga akan berharap agar telefon berdering.

Semasa bekerja di pejabat dahulu, anda merupakan orang yang sangat benci deringan telefon dan berpendapat kewujudan pesanan suara dan e-mel merupakan satu rahmat yang tak terhingga kerana dapat mengurangkan gangguan deringan telefon.

Memang tidak dapat dinafikan, berubah daripada dunia korporat kepada bekerja di rumah merupakan satu bentuk peralihan yang ketara. Kebanyakkan orang terpaksa bergelut dengan cabaran/ masalah kesunyian semasa memulakan perniagaan dari rumah. Selamat menempuhi suasana bekerja di rumah yang sebenarnya … keseorangan dan kesunyian.

Tetapi, seperti yang disenaraikan dibawah, terdapat banyak cara untuk mengelakkan diri anda daripada merasa kesunyian dan keseorangan dengan berhubung dengan dunia luar dan membentuk rangkaian perniagaan.

Ingat, hanya kerana anda bekerja seorang tidak bermakna anda perlu melakukannya seorang diri. Di sini merupakan cara-cara untuk anda mengelak daripada merasa kesunyian semasa bekerja dari rumah:

#1 - Membuat Perancangan Yang Rapi

Tidak ada perkara yang lebih menimbulkan rasa kesunyian daripada melalui setiap detik tanpa membuat apa-apa sepanjang hari. Jangan mulakan hari anda tanpa membuat perancangan tentang apa yang anda akan lakukan pada hari tersebut. Anda perlu merancang masa anda supaya anda tidak perlu melalui masa terluang tanpa membuat sebarang aktiviti.

Oleh itu, tulis senarai perkara-perkara yang anda patut buat, sebaik-baiknya di akhir hari sebelumnya, supaya anda dapat terus memulakan aktiviti-aktiviti yang anda rancang sebaik sahaja hari anda bermula tanpa memberi ruang untuk rasa kesunyian timbul.

#2 - Berinteraksi Dengan Dunia Luar

Apabila menulis perkara-perkara yang akan anda buat, pastikan anda sertakan sekurang-kurangnya dua aktiviti yang memerlukan anda untuk berinteraksi dengan org lain. Menjalin hubungan dengan pihak lain adalah sangat penting samada anda bekerja dengan untuk orang lain atau untuk diri sendiri.

Oleh itu, jalinkan hubungan dengan orang yang dapat membantu perkembangan perniagaan anda dan pada masa yang sama menghubungkan anda dengan dunia luar.

Menyertai badan atau kelab professional, menghadiri seminar dan pameran yang berkaitan dengan perniagaan anda merupakan cara-cara terbaik untuk anda berkenalan dengan orang-orang yang mempunyai minat, kepakaran dan cabaran yang sama. Libatkan diri anda dengan aktiviti-aktiviti yang dianjurkan dan bawa bersama-sama kad perniagaan anda secukupnya.

#3 - Mewujudkan Rangkaian Peniagaan Bersama

Cara lain untuk mengelakkan masalah kesunyian ialah dengan mengadakan rangkaian perniagaan dengan peniaga-peniaga lain yang juga bekerja di rumah. Bergabung dengan perniagaan-perniagaan lain yang memberikan perkhidmatan tambahan bagi perniagaan anda.

Anda bukan sahaja menambahkan peluang perniagaan untuk kedua-dua pihak, malah telah mewujudkan rangkaian perniagaan yang professional.

#4 - Menganjurkan Majlis Anda Sendiri

Setelah anda menyertai pelbagai pertubuhan dan mewujudkan rangkaian perniagaan bersama, teruskan usaha anda dengan mengadakan majlis anda sendiri supaya kesemuanya dapat berkumpul bersama. Majlis tersebut boleh dijadikan sesi perbincangan perniagaan ataupun cumalah satu majlis keramaian seperti majlis barbeque di taman berhampiran.

Apapun majlis yang anda anjurkan, anda akan dapat mengeratkan hubungan dengan orang-orang yang terlibat dalam arena baru anda, sama seperti apa yang anda telah buat semasa anda bekerja di dalam pejabat korperat. Bezanya, sekarang ini anda sendiri yang mesti berusaha untuk menjalinkan perhubungan ini. Mereka bukannya orang yang mudah untuk anda temui di pejabat setiap hari.

#5 - Sertai Gimnasium

Dengan bekerja dari rumah anda berpeluang untuk makan dan minum pada bila-bila masa yang anda suka. Anda semestinya mengambil berat tentang kesihatan dan sentiasa aktif bukan? Pastinya ya! Oleh itu, kenapa tidak bak kata pepatah melayu, menyelam sambil minum air … kekalkan kecergasan dan berkenalan dengan orang baru.

Sekiranya anda mempunyai rutin yang membolehkan anda pergi ke gimnasium pada waktu yang sama setiap hari, anda akan bertemu dengan kumpulan orang yang hampir sama dan berkenalanlah dengan mereka.

#6 – Gunakan Internet

Mempunyai rakan internet merupakan satu lagi cara mengekalkan perhubungan dengan dunia luar. Walaupun begitu, anda perlu ada disiplin yang kuat. Sangat mudah untuk anda menghabiskan banyak masa bekerja anda bertukar-tukar emel dan berbual-bual. Jangan habiskan masa anda begitu sahaja, tetapi anda perlu juga mempunyai rakan internet dan kekalkannya.

#7 - Bunyi Latarbelakang

Kadang kala, keadaan yang senyap sunyilah yang mengingatkan anda keseorangan. Sekiranya anda datang dari dunia korporat, hari kerja anda biasanya diiringi dengan bunyi bising yang berterusan daripada deringan telefon, suara perbualan dan gelak ketawa pekerja-pekerja lain, sistem intercom diwaktu makan tengahari sehingga habih waktu pejabat.

Sekiranya anda merasa sunyi, bukalah radio dan biarkannya semasa anda sedang bekerja. Perbualan di radio juga bagus kerana seolah-olah ada orang lain yang sedang berbual-bual di bilik sebelah, tetapi sekiranya anda dapati topik perbualan tersebut menarik minat anda dan menyekat anda daripada terus bekerja, tukar ke siaran lain yang hanya mendendangkan lagu.

# 8 – Keluar bersiar-siar

Jika anda bekerja, anda pastinya melihat ada rakan sekerja yang keluar membeli-belah atau berjalan-jalan semasa waktu makan tengahari. Ia bukan sahaja untuk meregangkan otot dan menghilangkan berat badan, tetapi ia juga baik untuk mengurangkan tekanan. Anda juga boleh membuat perkara yang sama.

Apa yang perlu anda lakukan ialah jadualkannya dengan teliti agar masa yang dipilih bersesuaian untuk semua pihak. Ajaklah pasangan, rakan-rakan ataupun anak-anak pergi ke taman, pantai, membeli-belah mahupun menonton wayang.

#9 – Dapatkan satu hobi

Salah satu kelemahan apabila anda memulakan perniagaan dari rumah ialah anda telah mengubah hobi anda kepada sumber pendapatan dan ia biasanya menjadi tidak begitu menyeronokkan lagi. Apa yang perlu anda lakukan ialah mendapatkan satu hobi baru. Pilihan terbaik ialah hobi yang membolehkan anda bergaul dengan ramai orang seperti bersukan, kelas agama, badan kebajikan atau kelab.

#10 – Dapatkan pekerjaan sambilan

Anda mungkin memilih untuk memulakan perniagaan dari rumah kerana ingin melarikan diri dari terikat dengan msa bekerja dan pastinya anda tidak ingin masuk kembali ke dunia tersebut. Ada seorang penulis bebas yang bekerja dari rumah turut mengajar kursus penulisan secara sambilan selama 5 jam seminggu di kolej. Ia semua dilakukan kerana dengan bekerja diluar dia boleh mengatasi kesunyian dan membolehkan anda bergaul dengan ramai orang selain mendapatkan pendapatan tambahan yang lain.

Jika anda meneliti sepenuhnya 10 perkara yang dinyatakan diatas, kebanyakannya menyarankan anda agar meninggalkan rumah dan mendapatkan ramai rakan untuk mengatasi kesunyian. Anda hanya memerlukan beberapa minit sehari bercakap atau berhubung dengan rakan-rakan melalui telefon atau chatting, bersiar-siar untuk melihat keindahan alam selain menghabiskan masa berkualiti bersama keluarg anda ialah apa yang anda perlukan untuk memastikan anda sentiasa produktif dan gembira.

------------------

Salam sukses!

Asmawati Abd. Manap
Tips dan Panduan PERCUMA : http://kerjadarirumah.blogspot.com
Prepaid MURAH melalui SMS: http://www.tambahpendapatan.com/prepaidsms.htm
Peluang Side-Income: http://www.tambahpendapatan.com
Apa kata mereka? http://www.tambahpendapatan.com/testimoni.htm

Program Pengguna Bijak http://www.tambahpendapatan.com/cs2u.htm

1 comment:

Anonymous said...

Saya setuju sangat dengan idea anda. Semoga kita sama-sama berjaya dengan perniagaan yang dilakukan.

Tahniah!

Khairul
www.pendapatansampingan.net